Spennende med Grieg

Tori Skrede/VG 28. juli 2007

Spennende helhetsbilde av Grieg og folkemusikken (terningkast 5)

"Grieg i Jotunheimen"
Med Unni Løvlid, sang og Joachim Kjelsaas Kwetzinsky, klaver.
Musikk av Edvard Grieg
Oslo Grieg Festival, Nasjonalgalleriet

At Grieg brukte folketoner i den klassiske musikken sin, er ikke akkurat noe nytt. Men det er sjelden at man opplever et så vellykket møte mellom folketonene og klaverbearbeidelsene som under Griegfestivalen i Nasjonalgalleriet fredag ettermiddag.

Unni Løvlid sang de 19 folkevisene Grieg senere bearbeidet i "Norske folkeviser opus 66", og Kwetzinsky fulgte fortløpende med de tilsvarende klaverstykkene.

De bandt det sammen med fortellinger om Griegs innsamlingsturer i Jotunheimen, og krydret litt ekstra med egne opplevelser fra turneen de akkurat har gjennomført i det samme området - artig.

Løvlid er en førsteklasses formidler, ikke minst på grunn av uttrykkspekteret hun bruker. Det gjorde at for eksempel "Det er den største dårlighet" ble en gripende liten fortelling om ulykkelig kjærlighet.

Og Joachim Kwetzinsky er en stilsikker og energisk pianist man kan glede seg til å følge. Da de rundet av med den velkjente "Gjendines Bådnlåt" og man kunne følge gangen fra budeia og voggevisa til den harmoniske radikale Grieg-utgaven, fikk man opplevelsen av å høre Griegs musikk i et nytt lys - som faktisk var utgangspunktet. Dette var et veldig vellykket helhetsbilde av musikk med felles opphav og forskjellig uttrykk. Sånt kan man gjerne oppleve oftere.